Al jaren lees ik trouw het Yoga Magazine. Een aantal jaren heb ik een abonnement gehad op dit gezellige yogatijdschrift. En ook ben ik lid geweest van Yoga TV. Op dit platform vind je een groot aantal leuke yogalessen om thuis te oefenen. Inmiddels ben ik geen lid meer van het tijdschrift, maar ik vind het wel leuk om af en toe bij de kringloop een oud Yoga Magazine tijdschrift te kopen. Het maakt mij niet uit of deze al een paar jaar oud is.

Laats vroeg ik via social media aan de hoofdredacteur (Heleen Peverelli) van het blad waarom er eigenlijk nooit een man op de cover staat. Heleen gaf als antwoord dat mannen het in bladenland het minder goed op covers. Tja, ik begrijp dat het hier om marketing redenen gaat. Maar zo houden we wel het beeld in stand dat yoga alleen iets voor vrouwen is. Ik weet nog hoe lastig het voor mij als yogadocent was om mannen op de sportschool te overtuigen dat mijn yogales ook iets voor hun zou kunnen zijn. Het beeld wat heerst? Yoga is voor vrouwen met strakke leggings. Of ik hoor vaak ook: ‘Yoga is zweverig’. Dit zijn de beelden die ik graag wil veranderen.

Ik zou het verfrissend vinden als ze niet voor de populaire/aantrekkelijke keuze zouden gaan, maar eerder zich richten op wat ze zelf de meest inspirerende cover zouden vinden. Of dat nu een man of vrouw is. Of wellicht een kind? Of een opa? Bijvoorbeeld een opa die samen met zijn kleinkind yoga beoefend. Leuk toch? En ik zou het mooi vinden als de foto een beeld is van het echte leven. Het hoeft er wat mij betreft niet al te gelikt of populair eruit te zien. De mensen op de covers hoeven wat mij betreft niet het perfecte lichaam te hebben met de perfecte smile.

Het was voor mij laatst een leuke verrassing dat Kyra de Vreeze een paar vragen aan mij stelde voor haar artikel ‘Doe eens Wild’ in het Yoga Magazine. Het artikel gaat over wildplukken en yoga. Hartstikke tof dat ze mij benaderen als yogadocent & wildpluk-expert om iets te vertellen over mijn passie.

Ik blijf fan van het Yoga Magazine. Ik zou het wel moedig vinden als ze “marketing keuzes” wat meer los durven laten. Misschien verkopen ze dan wel wat minder bladen, echter ze zouden wat mij betreft een authentieker beeld geven.

Yoga is voor iedereen. Vrouwen en mannen. Jong en Oud.